På vegne av CYAN mørkerom kuraterer jeg en utstilling under Oslo Negativ fotofestival
“Bruddstykker” viste fotografier laget av fotografene ved CYAN mørkerom der de på sine forskjellige vis utfordrer og bryter med forventningene til det analoge fotografiet.
Ved å utfordre idéen om godt fotografisk håndverk og hva et fotografi skal vise frem åpner de også muligheter for en bredere kreativ prosesss.
Utstillingen var delt opp i 4 deler med en vegg hver der første del viste bilder av planter laget på mange forskjellige vis under tittelen “Hagen, etter fotografisk hukommelse”, og så “Landskap, i fotografisk oppløsning”, med bilder av landskap som utfordret hvordan en referer til landskaet som motiv. “Avrykk, som fotografisk abstraksjon” hadde bilder som var laget av fotografen i mørkerommet, mer enn de var direkte fotografert av et motiv, og “Sammensetninger, av fotografisk form” var bilder som spilte på form og rytme i sin bruk av enkle motiver.
I tillegg hadde utstillingen et bord med flere bilder besøkende kunne bla igjennom.
Utstillerne var:
Berit Hyllseth - Bjørnar Bergengen -Elisa Halvorsen Castillo - Erik Fjermestad - Francesca Watson - Hannah Clarke - Henrik Follesø Egeland - Jan W Fines - Jo Jürgens - Johan Andrén - Johanne Nyborg - K Linnea Backe - Marianne Toppe - Målfrid Sand - Nina Staff - Silvia De Giorgi - Stig Marlon Weston - Ørjan Laxaa - Åsmund Lahaug
I løpet av festivalen sitt foredragsprogram fikk vi også muligheten til å presentere utstillingen. Fotografene Henrik Follesø Egeland, Elisa Halvorsen Castillo, Johan Andrén og jeg snakket om prosjektene våre og diksuterte det å arbeide analogt med fotografi.
On behalf of CYAN darkroom I curated an exhibition at the Oslo Negativ photofestival
“Bits and pieces” showcases photographs made by the members at the CYAN darkroom in Oslo and that in different ways breaks with the expectations to the the analog photograph. By challenging the idea of a standard for good photographic craft and what a photograph should show they all open up possibilities for a wider creative process.
The exhibition consisted of 4 parts with one wall each. The first part was pictures of plants made in many different ways, titled “The garden, by photographic memory”, and then “Landscape, dissolved in photographs” with pictures of landscape who didnt give a clear reference to the subject place. “Imprints, as photographic abstraction” had pictures made by the photographer in the darkroom, more than being pictures of something and “Juxtapositions, of photographic form” where thte images played on the shape and rythm in their subject.
We also had a table with more prints for visitors to browse through.
The exhibiting photographers were:
Berit Hyllseth - Bjørnar Bergengen -Elisa Halvorsen Castillo - Erik Fjermestad - Francesca Watson - Hannah Clarke - Henrik Follesø Egeland - Jan W Fines - Jo Jürgens - Johan Andrén - Johanne Nyborg - K Linnea Backe - Marianne Toppe - Målfrid Sand - Nina Staff - Silvia De Giorgi - Stig Marlon Weston - Ørjan Laxaa - Åsmund Lahaug
At the festivals talks we also got to present the exhibition. The photographers Henrik Follesø Egeland, Elisa Halvorsen Castillo, Johan Andrén and I talked about our projects and discussed the reasons we have for working with analog processes.