Jeg skal på kunstneropphold ved Atelier Nøss i Vesterålen.
Atelier Nøss blir drevet av kunstnerfamilien Tollefsen, som kommer fra denne gården på yttersia av Andøya. Med flere kunstnere i familien har de nå både galleri og kunstnerstudio i husene der og har i tillegg bygd et nytt gjesteatelier for inviterte kunstnere til å bo og jobbe i perioder.
Jeg planlegger å arbeide videre med mine eksperimenter innen kameraløst fotografi og med et fokus på landskapet der jeg er.
Jeg har altså igjen valgt meg et landskap som er motsatt fra forrige kunstneropphold jeg hadde. Denne gangen blir det både kaldt og øde i et bart landskap med et samfunn som er truet av fraflytning. Mens jeg er der vil sola så vidt komme til syne igjen over horisonten etter mørketida og fiskesesongen starter. Jeg skal benytte meg av mørket og lyset, vær og vind og et landskapet dominert av overgangen mellom hav og fjell i bildene mine, både fysisk og direkte for avtrykk og som underliggende inspirasjon i utviklingen av et eget uttrykk.
I going to an artist residency at Atelier Noss in the Vesteraalen archipelago in the north of Norway.
Atelier Noss is run by a family of artists with their history rooted in this old farm on the seaside of Andoya. With several artists in one family they have both studiospace and a gallery on the farm and they have added an extra guest studio for visiting artists to live in and make use of.
I plan to continue my work experimenting with cameraless photography, focusing on the landscape I am in. And again I have chosen a landscape radically different from the last one I made work in. This time it is cold and bare with a dwindling local community, it´s people moving to the mainland.
While I am staying here the sun will return from the polar night and again just barely show itself over the horizon, and the fishing season is starting up. I hope to use this change in darkness and light, weather and a landscape dominated by the contrast between sea and mountain , both physically in my printmaking and as an inspiration for catching some of my own impressions in the process.